Szabatos megnevezése: Félvezetős jelzőfényforrás. Fénykibocsátó diódákból (LED) épül fel.
Az ipar, a közlekedés, de még a háztartások is óriási számban használnak jelzőfényeket. Ezek mérete, fényereje, színe, minősége rendkívül változatos.
Elsősorban a közlekedésben a felmerülő jogi és biztonsági követelmények miatt nagyfokú szabványosítás alakult ki, melyet szinte az egész világon átvettek a vonatkozó nemzetközi megállapodások keretében a C. I. E. (Comission International d’Eclairage) ajánlásai alapján.
A saját fénnyel rendelkező jelzőfények szinte mindig színes fényét háromféle fényforrás állíthatja elő:
·
Izzó és színszűrő:
Ez a hagyományos elrendezés. A jelenleg használt jelzőfények döntő többsége
ilyen.
·
Gáztöltésű csövek:
Inkább reklám célokra használják, de jelzőfénynek is alkalmas
·
LED:
Egészen új, néhány éve jelentek meg a megfelelő fényerejű és színű LEDek. Még
kevés helyen alkalmazzák, de erősen terjed.
A következő táblázat a fényforrások összehasonlítását tartalmazza:
|
Izzó + színszűrő |
Gáztöltésű cső |
LED |
Megbízhatóság |
nagyon rossz |
közepes |
kiváló |
Láthatóság |
idővel erősen romlik |
jó |
kiváló |
Fogyasztás |
nagy |
közepes* |
kicsi |
Karbantartási igény |
rendszeres izzócsere |
kicsi |
nincs |
Rázásállóság |
nagyon rossz |
gyenge |
kiváló |
Ár |
olcsó |
kb. kétszerese az izzósnak |
kb. kétszerese az izzósnak |
Üzemelési költség |
magas |
alacsony |
alacsony |
* 1998-as állapot. Az újabb LEDek hatásfokát a gyártók évente kb. 25%-kal javítják.
A táblázat a leggyakrabban használt kicsi és közepes fénymennyiségű (0,1-20 lumen) jelzőfényforrásokra vonatkozik. Sokkal nagyobb fénymennyiséget LEDekkel még nem gazdaságos előállítani, az 500 lumen vagy nagyobb fénymennyiség előállítására az izzós fényforrás néhány évig egyeduralkodó lesz.
A jelzőfényeket túlnyomó számban a közutakon, valamint a vasúti biztosítóberendezésekben használják. Termékünk a vasúti és közúti közlekedésirányítás jelző fényforrása, s mint ilyen, hatósági engedélyeztetési eljárás alá esik. A fénysorompók (a rájuk vonatkozó előírás megegyezik a közúti közlekedésirányító lámpák előírásaival) fényforrásaira 1994-ben, a vasúti fényjelzők fényforrásaira 2000-ben szereztük meg az alkalmazási engedélyt.
A saját fénnyel rendelkező jelzések (termékünk ebbe a csoportba tartozik) színét vörös (piros), sárga (borostyán), kékeszöld (zöld), kék, illetve holdfehér csoportokba osztották fel. Ezek jól definiált, mérhető mennyiségek, melyeket a megfelelő minősítő intézetek mérnek.
1999-től az összes, fent felsorolt színű lámpát gyártjuk.
Az egyszerűség kedvéért a továbbiakban a félvezetős jelzőfényforrást LEDes fényforrásnak nevezzük.
A közúti forgalomirányító lámpákra és a fénysorompókra a MSZ 20186-86 előírásai vonatkoznak, (amely a nemzetközi ajánlásokhoz igazodik) és öt fő fénytechnikai paramétert ír elő.
Ma Magyarországon csak a Percept kft által gyártott LSzR- márkanevű LEDes fényforrás elégíti ki az összes feltételt.
Mindenki által - sajnos elég sűrűn - tapasztalható tény, hogy a délelőtti vagy délutáni napfényben a „megfelelő” szögben álló közlekedési lámpák jelzése felismerhetetlen. Szaknyelven ezt fantomfénynek nevezik. Ennek oka a hagyományos lámpák szerkezetében keresendő és nagyon nehezen küszöbölhető ki. A LEDes fényforrásnak gyakorlatilag nincs fantomfénye, ezért a közel vízszintesen tűző napfény sem rontja a jelzés felismerhetőségét.
Ezt nemcsak a Magyar Elektrotechnikai Minősítő Intézet mérése igazolja, hanem az a tény is, hogy az elmúlt öt évben kihelyezett több száz LEDes fénysorompó által lefedezett kb. hetven vasúti átjáróban tudomásunk szerint azóta semmilyen baleset nem volt.
Ha a LEDes fényforrással legrégebben kiépített újpesti Töltés utcai és Elem utcai átjárók statisztikáját összehasonlítjuk a megelőző időszakéval, akkor eddig három ember életét és több millió forint kár megelőzését írhatjuk a rendkívül jó láthatóság javára.
· Elsősorban vasúti biztosítóberendezések. Jelenleg a legnagyobb és állandó partner a MÁV, ahol országos szinten mintegy 32.000 fénysorompó fényforrás, és hozzávetőleg 180.000 fényjelző fényforrás üzemel. A csere ütemét csak a pénzügyi korlátok határolják be, mert a műszaki, biztonságtechnikai, üzemeltetői szándék a LEDes fényforrás mellett erősen elkötelezett.
· Közutakon, HÉV átjárókban
BKV Rt.
Az alaptípusnak számító Ø150 mm-s LSzR-150-xx –re számítva jelenleg évi 1.800-2.000 darab, de az üzem a jelenlegi helyén évi 9.000-10.000 darabig bővíthető.