Félvezetős jelzőfényforrások

 

A termék

Szabatos megnevezése: Félvezetős jelzőfényforrás. Fénykibocsátó diódákból (LED) épül fel.

Az ipar, a közlekedés, de még a háztartások is óriási számban használnak jelzőfényeket. Ezek mérete, fényereje, színe, minősége rendkívül változatos.

Elsősorban a közlekedésben a felmerülő jogi és biztonsági követelmények miatt nagyfokú szabványosítás alakult ki, melyet szinte az egész világon átvettek a vonatkozó nemzetközi megállapodások keretében a C. I. E. (Comission International d’Eclairage) ajánlásai alapján.

A saját fénnyel rendelkező jelzőfények szinte mindig színes fényét háromféle fényforrás állíthatja elő:

·        Izzó és színszűrő:
Ez a hagyományos elrendezés. A jelenleg használt jelzőfények döntő többsége ilyen.

·        Gáztöltésű csövek:
Inkább reklám célokra használják, de jelzőfénynek is alkalmas

·        LED:
Egészen új, néhány éve jelentek meg a megfelelő fényerejű és színű LEDek. Még kevés helyen alkalmazzák, de erősen terjed.

A következő táblázat a fényforrások összehasonlítását tartalmazza:

 

 

Izzó + színszűrő

Gáztöltésű cső

LED

Megbízhatóság
(élettartam)

nagyon rossz
(villogó üzemben <1000 óra)

közepes
(kb. 8000 óra)

kiváló
(> 20000 óra)

Láthatóság

idővel erősen romlik

kiváló

Fogyasztás

nagy

közepes*

kicsi

Karbantartási igény

rendszeres izzócsere

kicsi

nincs

Rázásállóság

nagyon rossz

gyenge

kiváló

Ár
(tendenciája)

olcsó
(enyhén nő)

kb. kétszerese az izzósnak
(stabil)

kb. kétszerese az izzósnak
(csökkenő)

Üzemelési költség

magas

alacsony

alacsony

 

* 1998-as állapot. Az újabb LEDek hatásfokát a gyártók évente kb. 25%-kal javítják.

 

A táblázat a leggyakrabban használt kicsi és közepes fénymennyiségű (0,1-20 lumen) jelzőfényforrásokra vonatkozik. Sokkal nagyobb fénymennyiséget LEDekkel még nem gazdaságos előállítani, az 500 lumen vagy nagyobb fénymennyiség előállítására az izzós fényforrás néhány évig egyeduralkodó lesz.

A jelzőfényeket túlnyomó számban a közutakon, valamint a vasúti biztosítóberendezésekben használják. Termékünk a vasúti és közúti közlekedésirányítás jelző fényforrása, s mint ilyen, hatósági engedélyeztetési eljárás alá esik. A fénysorompók (a rájuk vonatkozó előírás megegyezik a közúti közlekedésirányító lámpák előírásaival) fényforrásaira 1994-ben, a vasúti fényjelzők fényforrásaira 2000-ben szereztük meg az alkalmazási engedélyt.

A saját fénnyel rendelkező jelzések (termékünk ebbe a csoportba tartozik) színét vörös (piros), sárga (borostyán), kékeszöld (zöld), kék, illetve holdfehér csoportokba osztották fel. Ezek jól definiált, mérhető mennyiségek, melyeket a megfelelő minősítő intézetek mérnek.

1999-től az összes, fent felsorolt színű lámpát gyártjuk.

Az egyszerűség kedvéért a továbbiakban a félvezetős jelzőfényforrást LEDes fényforrásnak nevezzük.

A közúti forgalomirányító lámpákra és a fénysorompókra a MSZ 20186-86 előírásai vonatkoznak, (amely a nemzetközi ajánlásokhoz igazodik) és öt fő fénytechnikai paramétert ír elő.

Ma Magyarországon csak a Percept kft által gyártott LSzR- márkanevű LEDes fényforrás elégíti ki az összes feltételt.

 

Mindenki által - sajnos elég sűrűn - tapasztalható tény, hogy a délelőtti vagy délutáni napfényben a „megfelelő” szögben álló közlekedési lámpák jelzése felismerhetetlen. Szaknyelven ezt fantomfénynek nevezik. Ennek oka a hagyományos lámpák szerkezetében keresendő és nagyon nehezen küszöbölhető ki. A LEDes fényforrásnak gyakorlatilag nincs fantomfénye, ezért a közel vízszintesen tűző napfény sem rontja a jelzés felismerhetőségét.

Ezt nemcsak a Magyar Elektrotechnikai Minősítő Intézet mérése igazolja, hanem az a tény is, hogy az elmúlt öt évben kihelyezett több száz LEDes fénysorompó által lefedezett kb. hetven vasúti átjáróban tudomásunk szerint azóta semmilyen baleset nem volt.

Ha a LEDes fényforrással legrégebben kiépített újpesti Töltés utcai és Elem utcai átjárók statisztikáját összehasonlítjuk a megelőző időszakéval, akkor eddig három ember életét és több millió forint kár megelőzését írhatjuk a rendkívül jó láthatóság javára.

 

Alkalmazási kör:

·        Elsősorban vasúti biztosítóberendezések. Jelenleg a legnagyobb és állandó partner a MÁV, ahol országos szinten mintegy 32.000 fénysorompó fényforrás, és hozzávetőleg 180.000 fényjelző fényforrás üzemel. A csere ütemét csak a pénzügyi korlátok határolják be, mert a műszaki, biztonságtechnikai, üzemeltetői szándék a LEDes fényforrás mellett erősen elkötelezett.

·        Közutakon, HÉV átjárókban

BKV Rt.

 

Gyártókapacitás:

Az alaptípusnak számító Ø150 mm-s LSzR-150-xx –re számítva jelenleg évi 1.800-2.000 darab, de az üzem a jelenlegi helyén évi 9.000-10.000 darabig bővíthető.